MBA مدیریت رسانه و روابط عمومی
تعریف مدیریت روابط عمومی
مدیریت روابط عمومی ( public relation manager) به علمِ مدیریتِ چرخه اطلاعات، مابینِ یک فرد یا سازمان، با عموم اطلاق میگردد. به زبان ساده تر مدیریت روابط عمومی نقشی اساسی در ارتقاء جایگاه یک کسب و کار و برند آن دارد. داشتن روابط عمومی فعال به شما کمک می کند که با مشتریان و سایر ذینفعان خود در ارتباط باشید و آنان را به کسب و کار خود علاقه مند کنید و اطلاعات مهم را با آنان در میان بگذارید.
برای فعال کردن بخش روابط عمومی شرکت خود ابتدا باید برنامه مشخصی داشته باشید و شیوه و اسلوب مشخصی را برای برقراری ارتباط با دیگران انتخاب کنید. مساله دیگر این است که باید بتوانید پیامهای مختلفی با استفاده از ابزارهای متفاوت برای مشتریان و ذینفعان خود ارسال کنید.
نکته مهم در این میان این است که باید در مجموع یک پیام منسجم را به سایرین ارسال کنید و برای پیامهای خود یک راهبرد ارتباطی داشته باشید.
در این دوره شما با اهمیت و چیستی روابط عمومی آشنا شده و پس از گذراندن کامل آن خواهید توانست قدمهای نخستین را برای ایجاد یک روابط عمومی مقتدر و اثربخشی بردارید..
تاریخچه ای از رشته ی مدیریت روابط عمومی
اگرچه مدیریت و روابط عمومی، هر دو ریشه در تاریخ اجتماعی بشر دارند اما آنچه اکنون به نام دانش مدیریت و روابط عمومی مطرح است، به قرن بیستم بازمی گردد. در حقیقت تا اواخر قرن نوزدهم، دانش مدیریت مانند بسیاري از علوم دیگر در قلمرو فلسفه قرار داشت. پس از انقلاب صنعتی در غرب و از اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم دانش مدیریت مانند علوم پزشکی، مهندسی، فلسفه و.. جاي خود را در دانشگاه هاي معتبر باز کرد و در ردیف سایر علوم دانشگاهی قرار گرفت
چرا شرکت در دوره مدیریت روابط عمومی اهمیت دارد؟
روابط عمومی، به مثابهِ پُلی میان یک سازمان و مخاطبان آن است که عبارت است از انتقال و تجزیه و تحلیل اطلاعات و نظرات مدیریت مؤسسه به مخاطبان ان و انتقال تجزیه و تحلیل اطلاعات این گروهها به مدیریت به منظور ایجاد همسویی و هماهنگی در علایق و منافع.
به عبارت دیگر روابط عمومی مجموعهای از اقدامات و کوششهای حسابشدهای است که هر سازمان برای برقراریِ ارتباطاتِ مؤثر و هدفمند با گروههایی که با آن در ارتباطاند انجام میدهد
تقریباً هر سازمانی که با افکار عمومی سروکار دارد و نیازمند ارائهیِ تصویرِ روشنی از خود نزد آن است، گونهای از روابط عمومی را به خدمت میگیرد
علت اهمیت رشته ی مدیریت روابط عمومی در دنیای امروز چیست؟
هنر روابط عمومی این است که بتواند امکانات و شرایط محیط بیرونی را تشخیص دهد و آن ها را با امکانات درون سازمان پیوند دهد و اجرای فرمان های درون سازمانی را آسان تر کند و در نهایت ارتباط سازمان را با بیرون از آن به درستی برقرار نماید . در این راستا اولین قدم ، شناخت محیط و شرکت است و منظور از این شناخت ، شناسایی و بررسی نقاط قوت و ضعف درونی و بیرونی آن است
بدون شك هرچه دنياي ما پيشرفته تر ميشود و تنش هاي داخلي و جهاني افزايش پيدا مي كند،نياز به متخصصين روابط عمومي نیز بيشتر ميشود.در دنياي ديجيتال امروز ديگر نمي توان مانند گذشته مردم را در تاريكي نگاه داشت و افكار عمومي را براي مدتي طولاني كنترل كرد. امروز اخبار و اطلاعات،چه در سطح سازمانها و چه در سطح جهاني،به سرعت نور در سراسر جهان پخش ميشود و به افكار عمومي مردم شكل مي دهند.آنچه مسلم است اين است كه سازمانها با چالشهايي روبرو هستند و روابط عمومي ديجيتال(الكترونيك) و غير ديجيتال يا سنتي(نوشتاري) مي تواند هم در عرصه داخلي و هم در عرصه بين المللي سرمايه گذاري،تحقيق،برنامه ريزي و چاره انديشي كند.در دهكده جهاني امروز،در پيشگاه افكار عمومي وجهه منفي يا مثبت همانند رگ و بقاي سازمان مي باشد.امروزه عرصه سايبر يا اينترنت مرزهاي جغرافيايي و فرهنگي را بسيار كمرنگ و در واقع نامرئي كرده است.دنيائيست بسيار پيچيده و دائما در حال نوسان که فرصتهاي چشم گيري براي روابط عمومي به ارمغان آورده است كه يكي از آنها اين است كه ديگر ارتباطات يكطرفه نيستند بلكه كاملا دو سویه و تعاملي اند..مهم اين است كه در شرايط كنوني با بهره مندي از ابزار و تكنولوژي ارتباطات و همچنين تفكر راهبردي بر توان ديد آينده و شناخت پويايي محيط و حضور اثر بخش سازمان براي كيفيت مستمرتوسط واحدهاي روابط عمومي بتوان تعاملي با محيط خارج سازمان(مخاطبان) و داخل سازمان(كاركنان) با مديريت سازمان ايجاد نمود
ارتباط رسانه با روابط عمومی چیست؟
ایجاد آگاهی در فعالیت رسانه ای هر کسب و کار در بازارهدف مخصوص به خود، همواره یکی از چالشهای کلیدی ارتباطی آن سازمان یا کسب و کار به حساب میآید.
روابط عمومی به عنوان کانال اصلی و تخصصی حوزه ارتباطات هر مجموعه که در ایجاد و مدیریت ارتباطی آن نقش بسزایی دارد اغلب برای رسیدن به اهداف اطلاع رسانی از برنامه ها و اقدامات و توسعه کسب و کار خود، بخش ارتباط با رسانه را ایجاد و مورد استفاده قرار میدهدکه البته خود دارای تکنیکها و اصول خاصی است.
معرفی دوره
سپهر مدیریت رسانه بسیار گسترده شده است و از مفاهیمی همچون تهاجم فرهنگی و جنگ نرم تا کسب و کار و کار آفرینی را در بر می گیرد. لذا جهت گیری عمده آن به سوی اشتغال های فناور، کار آفرینی رسانه ای، تولید محتواهای خلاق فرهنگی و ایجاد سازمان های موفق رسانه ای است. موفقیت این رشته می تواند به توسعه بازار های نوین در کشور بینجامد، گوشه بازار های جدید تبدیل به فضاهای کار آفرینی رسانه ای کند، اشتغال وسیعی در سطح هنرمندان و افراد خلاق ایجاد می کند، شرکت های رقابتی در صنعت رسانه ایجاد کند و در توسعه اقتصاد ملی مشارکت کند لذا در این دوره سعی بر آن شده تا علاوه بر شناخت انواع رسانه و نیز روشهای بهره برداری از رسانه دانش پذیران را در توسعه بازار محصولات شرکتها و سازمانها را یاری نماید.
هدف دوره
هدف اين دوره پرورش و ظرفيتسازي علمي و عملي مديريت پروژه براي مديران و دست اندركاران پروژهها مي باشد تا با طي اين دوره بتوانند پروژهها را بر اساس روشها و مدلهاي علمي و پذيرفته شده انتخاب و مديريت كنند.
توانایی های مورد انتظار دانشپذیرفتگان دوره
درک صحیح از بازارهای مختلف رسانه ای و تحلیل رقابت در این بازارها
شناسایی فرصت های کسب و کار و ارائه ارزش جدید به مخاطبان
مدیریت نوآوری و خلاقیت توسط منابع انسانی و استعدادهای خلاق
طراحی . اجرای استراتژِی های رقابتی
شناخت اقتصاد رسانه و توان تحلیل اقتصادی
طراحی و اجرای کمپین های بازاریابی
آشنایی با فناوری های نوین، رسانه های اجتماعی، پلتفرم ها و سایر تحولات جدید صنعت رسانه و استفاده از امکانات آن ها برای موفقیت کسب و کار
شناخت مدل های کسب و کار و مدل های درآمدی
استفاده کار آفرینانه از منابع و صلاحیت ها برای ارائه ارزش به مخاطبان در صنعت رسانه
سرفصل های این دوره
رفتار سازمانی
مدیریت رسانه
شناخت انواع رسانه
ارتباطات بین المللی و میان فرهنگی
سواد رسانه ای
علوم اجتماعی و ارتباطات انسانی
ابزار های نوین در حوزه مدیریت ارتباطات کاری
مبانی نشر ، تولید رصد و تحلیل محتوا
مبانی خبر در رسانه
حقوق ارتباطات
مدیریت استراتژیک