.jpg)
بررسی و نیازسنجی آموزشی شرکت ها
در دوره ای هستیم که نیاز به یادگیری و رشد از یک انتخاب به یک ضرورت تبدیل شده است ، فرآیند آموزش به عنوان یکی دیگر از اصلی ترین فرآیندهای مدیریت منابع انسانی هر سازمان مورد توجه قرار می گیرد ، آموزش سایر موارد و فعال سازی است که باعث ارتقا دانش سطح دانش و آگاه می شود مهارت های حرفه ای ، شغلی و ایجاد رفتار مطلوب در کارخانه یک سازمان است و آنها را آماده انجام وظیفه و مسئولیت های شغلی خود می نشانید.
الگوی متعارف پردازش آموزش کارکنان از چرخه زیر پیروی میکند:
فرآیند آموزش کارکنان
مشکل از ابتدای شروع به کار است که آموزش ها، اثربخش نیست و در نهایت احساس می کند که تغییری در رفتار کارکنان و عملکرد سازمان نیفتاده است. یکی از دلایل ناکارآمدی برنامه آموزشی که با هزینه زیادی اجرا می شود این است که ه ورودی برنامه های آموزشی اشتباه تشخیص داده می شود ، قطعا یک مورد نیازسنجی آموزشی ناکارآمد می تواند همه رشته های برنامه آموزش سازمان شما را پنبه کند!
به منظور کارایی و اثربخشی ، همه برنامه های آموزشی باید با نیازسنجی آموزشی آغاز شود.
نیازسنجی آموزشی فرایندی است است که از طریق آن اطلاعات لازم در مورد نیازهای آموزشی کارکنان جمع آوری و تجزیه و تحلیل می شود و باید بتواند به دو سوال زیر پاسخ دهد:
چه کسی به آموزش نیاز دارد؟
چه آموزشی مورد نیاز است؟
در انجام نیازسنجی آموزشی استفاده از سه حیطه زیر زمینه مورد بررسی قرار می گیرد:
1- تجزیه و تحلیل سازمان:
تحلیل سازمان یکی از ورودیهای اصلی تعیین نیازهای آموزشی می باشد که معمولا در سازمانها مغفول میماند.
پاسخ به سوالات زیر به شما در شناسایی نیازهای آموزشی برگرفته از تحلیل سازمان کمک میکند:
استراتژیها، جهت گیریها و برنامه های آینده سازمان من کدامند؟
سازمان من برای رسیدن به اهداف خود به چه شایستگیهای نیاز دارد؟
فرهنگ سازمانی و ارزشهای کلیدی سازمان من کدامند؟ کدام رفتارها را میخواهم بر اساس ارزشها در کارکنان تقویت کنم؟
چه چالشهایی پیش روی سازمانم قرار دارد؟
2- تحلیل شغل:
وجود تجزیه و تحلیل و پاسخ به سوالات زیر در تعریف نیازهای آموزشی بر اساس تحلیل شغل بسیار کمک کننده است:
متصدی شغل چه وظایفی را باید انجام دهد و برای انجام آن به چه دانش، مهارت و ویژگیهایی نیاز دارد؟
متصدی شغل برای انجام وظایف(بالاتر از حد متوسط) چه شایستگیهایی میبایست داشته باشد؟(وضع مطلوب)
3- تحلیل فرد:
تحلیل وضعیت هر یک از کارکنان سازمان برای ایفای نقش با عملکرد بالا در سازمان از طریق پاسخ به سوالات زیر
وضعیت فعلی شایستگیهای فرد از نظر دانش، مهارت و ویژگی های شخصی در چه سطحی قرار دارد؟
گپ شایستگیها (بین وضع موجود و وضع مطلوب) در هر یک از کارکنان چقدر است؟
برخی تکنیکهای اثربخش شناسایی نیازهای آموزشی
به منظور پاسخ به سوالات فوق و شناسایی نیازهای آموزشی در سه حوزه فرد، شغل و سازمان، تکنیکهای زیر مورد استفاده قرار میگیرد.
- سخن آخر این که نیازسنجی سنگ زیرین ساختمان آموزش سازمان ماست، هر چقدر این سنگ را قویتر و محکمتر بنا کنیم، ساختمان آموزش سازمان ما محکمتر و اثربخشتر خواهد بود، پس با توزیع چند فرم اولیه در ابتدای سال، ساده از کنار آن نگذریم.