.jpg)
بررسی و نیازسنجی آموزشی شرکت ها
در دوره ای هستیم که نیاز به یادگیری و رشد از یک انتخاب به یک ضرورت تبدیل شده است ، فرآیند آموزش به عنوان یکی دیگر از اصلی ترین فرآیندهای مدیریت منابع انسانی هر سازمان مورد توجه قرار می گیرد ، آموزش سایر موارد و فعال سازی است که باعث ارتقا دانش سطح دانش و آگاه می شود مهارت های حرفه ای ، شغلی و ایجاد رفتار مطلوب در کارخانه یک سازمان است و آنها را آماده انجام وظیفه و مسئولیت های شغلی خود می نشانید.
الگوی متعارف پردازش آموزش کارکنان از چرخه زیر پیروی از این طریق.
فرآیند آموزش کارکنان
مشکل از ابتدای شروع به کار است که آموزش ها، اثربخش نیست و در نهایت احساس می کند که تغییری در رفتار کارکنان و عملکرد سازمان نیفتاده است. یکی از دلایل ناکارآمدی برنامه آموزشی که با هزینه زیادی اجرا می شود این است که ه ورودی برنامه های آموزشی اشتباه تشخیص داده می شود ، قطعا یک مورد نیازسنجی آموزشی ناکارآمد می تواند همه رشته های برنامه آموزش سازمان شما را پنبه کند!
به منظور کارایی و اثربخشی ، همه برنامه های آموزشی باید با نیازسنجی آموزشی آغاز شود.
نیازسنجی آموزشی فرایندی است است که از طریق آن اطلاعات لازم در مورد نیازهای آموزشی کارکنان جمع آوری و تجزیه و تحلیل می شود و باید بتواند به دو سوال زیر پاسخ دهد:
چه کسی به آموزش نیاز دارد؟
چه آموزشی مورد نیاز است؟
در انجام نیازسنجی آموزشی استفاده از سه حیطه زیر زمینه مورد بررسی قرار می گیرد:
1- تجزیه و تحلیل سازمان:
تحلیل سازمان یکی از ورودیهای اصلی تعیین نیازهای آموزشی می باشد که معمولا در سازمانها مغفول میماند.
پاسخ به سوالات زیر به شما در شناسایی نیازهای آموزشی برگرفته از تحلیل سازمان کمک میکند:
استراتژیها، جهت گیریها و برنامه های آینده سازمان من کدامند؟
سازمان من برای رسیدن به اهداف خود به چه شایستگیهای نیاز دارد؟
فرهنگ سازمانی و ارزشهای کلیدی سازمان من کدامند؟ کدام رفتارها را میخواهم بر اساس ارزشها در کارکنان تقویت کنم؟
چه چالشهایی پیش روی سازمانم قرار دارد؟
2- تحلیل شغل:
وجود تجزیه و تحلیل و پاسخ به سوالات زیر در تعریف نیازهای آموزشی بر اساس تحلیل شغل بسیار کمک کننده است:
متصدی شغل چه وظایفی را باید انجام دهد و برای انجام آن به چه دانش، مهارت و ویژگیهایی نیاز دارد؟
متصدی شغل برای انجام وظایف(بالاتر از حد متوسط) چه شایستگیهایی میبایست داشته باشد؟(وضع مطلوب)
3- تحلیل فرد:
تحلیل وضعیت هر یک از کارکنان سازمان برای ایفای نقش با عملکرد بالا در سازمان از طریق پاسخ به سوالات زیر
وضعیت فعلی شایستگیهای فرد از نظر دانش، مهارت و ویژگی های شخصی در چه سطحی قرار دارد؟
گپ شایستگیها (بین وضع موجود و وضع مطلوب) در هر یک از کارکنان چقدر است؟
برخی تکنیکهای اثربخش شناسایی نیازهای آموزشی
به منظور پاسخ به سوالات فوق و شناسایی نیازهای آموزشی در سه حوزه فرد، شغل و سازمان، تکنیکهای زیر مورد استفاده قرار میگیرد.
تکنیک دلفی
با استفاده از يك پرسشنامه كه توسط يك تیم طراحي شده، آغاز ميگردد. اين پرسشنامه براي طيف وسيعي از صاحب نظران ارسال و پاسخ دهندگان نسبت به تكميل پرسشنامه اقدام نموده و آن را عودت ميدهند. گروه مربوطه پس از تجزيه و تحليل پاسخها ، آنها را با هم تركيب نموده و يك فهرست كامل را تدوين و دوباره براي اولويت بندي در اختيار افراد پاسخ دهندگان و يا نمونهاي از آنها قرار ميدهند. اين روند آنقدر ادامه مييابد تا توافق نسبي درباره نيازها حاصل شود.
تکنیک فیش باول
اين تكنيك زماني مورد استفاده قرار ميگيرد كه تعداد افراد انتخاب شده براي جمع آوري اطلاعات نيازسنجي محدود باشند و امكان تجمع آنها در يك كارگاه آموزشي نيز وجود داشته باشد. در اين تكنيك افرادي را كه براي كسب اطلاعات و سنجش نياز جمع شده اند، مشابه آنچه در كارگاههاي آموزشي معمول است به گروه هاي كوچك تقسيم ميكنند و هر گروه با تبادل نظر، فهرستي از نيازها را تهيه ميكند تا در جلسه عمومي با حضور همه شركتكنندگان، گزارش كار گروهها عرضه شود و پس از بحث و تبادل نظر، فهرست نيازهاي مورد توافق اولويتبندي آنها انجام ميگيرد. بديهي است براي استفاده از اين تكنيك، مجريان نيازسنجي بايد نسبت به نحوه برگزاري كارگاه و شيوه انجام كار گروهي واقف و مسلط بوده و شركتكنندگان را نيز در مورد نحوه انجام كار گروهي توجيه كنند.
تكنيك رويداد مهم
در اين تكنيك، فرض بر اين است كه رويدادهاي درون سازمان به عملكرد مثبت و يا منفي كاركنان مربوط ميشود. از اين رو با شناسایي عملكرد كاركنان برجسته و ضعيف، كوشش ميشود عملكردهاي برجسته از طريق آموزش به ديگر كاركنان تعميم يابد و عملكردهاي ضعيف زدوده شود. در اين تكنيك در واقع فاصله عملكرد كاركنان برجسته و ضعيف نيازي ميباشد كه بايد براي افزايش كارآيي سازمان برطرف گردد. نتایج ارزیابی عملکرد نیز در این تکنیک بسیار کمک کننده است.
تكنيك تجزيه و تحليل شغل
در اين تكنيك از طريق مشاهده، مصاحبه با كاركنان و سرپرستان و بررسي اطلاعات مربوط به شرح شغل، وظايف شغلي كاركنان به روشني تجزيه و تحليل و شناسایي ميگردد. فاصله شایستگی موجود كاركنان با شایستگیهای لازم براي انجام شرح وظايف شغلي به عنوان نياز آموزشي در نظر گرفته ميشود تكنيك تجزيه و تحليل شغل، سابقه طولاني دارد و به لحاظ ساده بودن سالهاست كه براي استخدام و آموزش كاركنان از آن استفاده ميشود.
نظرخواهی از مدیر/ فرد
دو عامل زمان و سرعت در این روش مهم بوده و در تعيين نيازهای آموزشي تعيين كننده است و استفاده از این روش بر اظهار نظر و عقاید سطوح مختلف افراد سازمان متمركز است.
کانون ارزیابی
کانون ارزیابی یک روش مبتنی بر ارزیابی رفتار است که طی آن از طریق تمرینات و آزمونهای متعدد وضعیت شایستگیهای افراد شرکتکننده ارزیابی شده و با در نظر گرفتن وضعیت مطلوب، شکاف شایستگیها شناسایی میشود، این گپ مبنای تعریف برنامه آموزش و توسعه قرار میگیرد. استفاده از این روش گران است و بیشتر برای مشاغل خاص و کلیدی و یا ارتقا مدیران مورد استفاده قرار میگیرد.
سخن آخر این که نیازسنجی سنگ زیرین ساختمان آموزش سازمان ماست، هر چقدر این سنگ را قویتر و محکمتر بنا کنیم، ساختمان آموزش سازمان ما محکمتر و اثربخشتر خواهد بود، پس با توزیع چند فرم اولیه در ابتدای سال، ساده از کنار آن نگذریم.